1 بهترین جنگل جیغ مشهد

فهرست مطالب

بهترین جنگل جیغ مشهد نامی است که وحشت در دل هر شنونده‌ ای می‌ اندازد، جنگلی که در نزدیکی مشهد قرار دارد و بخاطر صداهای عجیب و غریبی که در طول شب در آن شنیده می‌ شود معروف و به یکی از جاذبه‌ های مهم مشهد تبدیل شده است.

جنگل جیغ در بخش طرقبه که منطقه‌ ای خوش آب و هوا در نزدیکی مشهد است واقع شده، معمولا کسانی که به مشهد سفر می‌ کنند حتما به طرقبه هم سر می‌ زنند، در این صورت می‌ توان از جنگل جیغ هم بازدید کرد، زیرا این جنگل تا طرقبه فاصله‌ ی کمی دارد. جنگل جیغ مناظر فوق العاده‌ ای دارد و گردشگرانی که به آن سفر کرده‌ اند از زیبایی و طراوت آن تعریف می‌ کنند.

جنگل جیغ3

موقعیت جغرافیایی جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ، یکی از جواهرهای طبیعی استان خراسان رضوی واقع در نزدیکی شهر مشهد، در روستای سربرج، منطقه طرقبه واقع شده است. با مسافتی حدود ۳۰ کیلومتر یا حدود ۵۰ دقیقه رانندگی از مرکز مشهد، این جنگل جایگاه ویژه‌ای را در قلب طبیعت دارد. فاصله این جنگل با پایتخت کشور، تهران، حدود ۹۳۲ کیلومتر است که معادل ۱۱ ساعت رانندگی بی‌ وقفه است.

محیط اطراف جنگل جیغ، پر از روستاهای زیبا و دلنشینی مانند روستاهای مج، تجر، اردمه، بالندر، مغان، کرتیان و… می‌ باشد که هر یک با فرهنگ و زندگی مردم محلی خود، جذابیت‌ های منحصر به فردی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌ کنند. همچنین، دریاچه‌ ی سد طرق نیز به عنوان یکی از جاذبه‌ های طبیعی در نزدیکی این جنگل قرار دارد که امکانات تفریحی و آبی بسیار خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌ کند.

جنگل جیغ 2

ویژگی‌ های جذاب جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ درواقع تجمع پوشش گیاهی در حاشیه‌ی یک رود است، برخی از قسمت‌های این جنگل باغ شخصی است و ورود به آن‌ها ممنوع می‌باشد، اما قسمت‌هایی هم برای گشت و گذار عموم مردم وجود دارد. آب و هوای جنگل جیغ در طول روز معتدل و در شب بسیار سرد است. در این جنگل درختانی همچون چنار، گردو، گیلاس و سیب وجود دارد و جانورانی مانند گرگ، خرگوش، روباه، عقاب و قرقی در آن زندگی می‌کنند. عکاسی، کمپینگ، پیاده روی و جنگل نوردی از جمله تفریحاتی هستند که می‌توان در جنگل جیغ انجام داد.

در نزدیکی این جنگل جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که از میان‌ آن‌ها می‌توان به آبشار و حمام قدیمی روستای زیبای سربرج، روستای ییلاقی تجر، منطقه‌ی گردشگری هفت حوض و غار مغان در روستای مغان اشاره کرد. شاید برخی افراد فقط برای ماجراجویی و شنیدن صداهای عجیب جنگل جیغ راهی آن شوند، اما طبیعت زیبای این جنگل و هوای دلپذیر آن می‌تواند دلیلی برای سفر به این منطقه باشد.

صداهای عجیب جنگل جیغ

در اعماق جنگل جیغ، رودخانه‌ای به نام رودخانه چز جریان دارد که در گذشته به عنوان یک رودخانه فصلی شناخته می‌شد. در اواخر دهه ۸۰، این رودخانه به طور ناگهانی خشک شده بود، اما از سال ۱۳۹۰ به بعد مجدداً آب‌باری آن آغاز شد و هنوز هم آب آن پایدار است. در همین زمان، شب‌ها صداهایی شبیه به جیغ در این جنگل شنیده می‌شد. این صدا در ابتدا بر روی مردم تاثیری نداشت، اما با گذر زمان و ادامه برقراری آن، مردم به ترسیدن آغاز کردند و ارزش زمین‌ها و باغ‌های این منطقه کاهش یافت و تقریباً هیچ کسی برای خرید و سرمایه‌گذاری در این روستا پای به آن نمی‌گذاشت.

نظریات مختلفی در مورد منشأ این صداها مطرح شده است. برخی معتقدند که این صداها به دلیل وزش باد و حرکت آن در میان شاخ و برگ درختان است، اما این توجیه به دلیل ادامه برقراری صداها در شب‌های بی‌باد رد شده است. نظریه دیگری به ملخ‌ها و صدای آن‌ها اشاره می‌کند، اما این تفسیر همچنین با پرسش‌هایی مانند اینکه ملخ‌ها قبل از سال ۹۰ کجا بودند و چرا الان به مزارع آسیب نمی‌زنند، رد شده است.

پس از مدتی، مقامات محلی به اهمیت این مسئله پی برده و تصمیم به بررسی آن گرفتند. تیم مخصوصی تشکیل دادند و به نتیجه رسیدند که صدای جیغ شبانه که در جنگل شنیده می‌ شود، از جیرجیرک‌ هایی به نام چز یا زنجره ناشی می‌ شود. این جیرجیرک‌ ها روزها در میان درختان پنهان می‌ شوند و در شب‌ ها به فعالیت می‌ پردازند و این صدا را تولید می‌ کنند.

اما اهالی روستا این توجیه را با پرسش‌ هایی مانند عدم دیدن ملخ‌ ها در نزدیکی رودخانه رد کرده‌ اند و باور دارند که مسئولان برای کاهش حساسیت مردم این توضیح را ارائه کرده‌اند. به هر حال، این صدای جیغ که سال‌هاست در جنگل جیغ شنیده می‌ شود، هنوز هم بدون دلیل علمی محکمی باقی مانده است.

جنگل جیغ 1

آب و هوا و بهترین زمان سفر به جنگل جیغ مشهد

روستای سربرج و مکانی که جنگل جیغ در آن قرار گرفته منطقه‌ ای ییلاقی و سرد است، دمای هوای این نقطه همیشه نسبت به مشهد چند درجه خنک‌ تر می‌ باشد. در بهار هوای جنگل خنک و دلپذیر است و هرجا را که نگاه کنید فقط طراوت و درختانی پر از شکوفه می‌ بینید، در تابستانِ جنگل جیغ خبری از گرما نیست و می‌ توان از هوایی مطبوع در کنار مناظری بی نظیر لذت برد.

در پاییز، جنگل خیلی زیباست اما هوای آن سرد است، فصل زمستان برای سفر به جنگل جیغ اصلا توصیه نمی‌ شود، زیرا سرمای هوا به شدت زیاد است و برف و باران بسیاری می‌ بارد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به جنگل جیغ نیمه‌ ی اول سال می‌ باشد، صدای جیغ نیز در ماه خرداد بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می‌ شود.

بهترین جنگل جیغ مشهد

وسایل مورد نیاز برای سفر به جنگل جیغ مشهد

برای سفر به جنگل جیغ وسایلی همچون کفش مناسب برای پیاده روی، کوله پشتی سبک، لباس مناسب، چاقوی چند کاره، کیت کمک‌ های اولیه، سوت، جی پی اس، دوربین عکاسی، پاور بانک و… لازم است. اگر قصد داشتید شب را در این منطقه بمانید باید تمام وسایل مورد نیاز همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، زیرانداز ضد آب، اسپری حشره کش، چراغ قوه، وسایل پخت و پز، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، پماد سوختگی و… را به همراه داشته باشید.

بهترین جنگل جیغ مشهد

مسیر دسترسی به جنگل جیغ مشهد

برای رسیدن به جنگل جیغ، ابتدا باید به سمت شهر مشهد حرکت کنید. از اتوبان نیشابور – مشهد استفاده کرده و وارد جاده‌ی مشهد باغچه شوید. پس از عبور از بزرگراه‌های سلسه الذهب و کلانتری، از سمت چپ جاده به خیابان حافظ منحرف شوید. این خیابان را تا انتها پیش بروید تا به جاده‌ی خلج برسید. از این نقطه، تا روستای سربرج فاصله حدود 23 کیلومتر است. وقتی به جاده‌ی خلج وارد شدید، در اولین دوراهی، مسیر سمت را انتخاب کنید. این مسیر نیمه خاکی است و پس از حدود 7 کیلومتر، شما به روستای سربرج می‌رسید. در طول این جاده، جنگل را در سمت چپ مشاهده خواهید کرد.

وقتی به روستا می‌رسیدید، خودروی خود را پارک کنید و با پیاده‌روی چند دقیقه‌ای به جنگل جیغ بروید. این مسیر شیب ندارد و بسیار راحت است، به طوری که حتی کودکان و افراد مسن نیز می‌توانند آن را طی کنند.

آدرس: جنگل جیغ، روستای سربرج، جنوب مشهد، استان خراسان رضوی.

جنگل جیغ 4

چگونگی اقامت در جنگل جیغ مشهد

شب ماندن در جایی مانند جنگل جیغ، به‌طور کلی توصیه شده نیست، زیرا این جنگل معمولاً به دلیل داستان‌های مرموز و شرایط شبانه‌ی خاصی که در آن برقرار است، محلی برای اقامت و کمپ کردن به شمار نمی‌آید. سردی بیش از حد هوا در شب‌های آن و داستان‌هایی که پیرامون آن گفته می‌شود، می‌تواند باعث ترس و ناامنی شود. علاوه بر این، وجود حیوانات وحشی در جنگل ممکن است خطرناک باشد و به انسان‌ها حمله کنند.

اما اگر شما یک ماجراجوی و دوست دارید تجربه‌ های چالشی را تجربه کنید، می‌ توانید با گروهی از دوستان یا با یک تور معتبر به این جنگل سفر کنید. اما توصیه می‌ شود همواره از اقامتگاه‌ ها و امکاناتی که در نزدیکی جنگل وجود دارد، استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌ توانید به روستای سربرج سفر کنید و در خانه‌ های روستایی یا اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی اقامت کنید.

همچنین در طول مسیر جاده‌ خلج نیز اقامتگاه‌ هایی وجود دارد که برای گردشگران مناسب هستند و می‌ توانید در آنجا شب بمانید. این روش‌ ها به شما امکان می‌ دهند تا از طبیعت فراوان این منطقه لذت ببرید و به طور ایمن تجربه‌ زندگی در معرض طبیعت را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *