6 بهترین سد ها و دریاچه های مشهد

فهرست مطالب

مشهد، با تاریخ و فرهنگی غنی، یکی از مهم‌ ترین شهرهای ایران است که هر ساله میزبان میلیون‌ ها گردشگر از سرتاسر دنیا می‌ شود. در این شهر زیبا، علاوه بر اماکن مذهبی و تاریخی، سدها و دریاچه‌ هایی نیز وجود دارند که جلب توجه گردشگران و مردم محلی هستند. این سدها با مناظر خیره کننده، امکانات تفریحی، و مزایای زیست محیطی خود، قسمتی اساسی از فرهنگ گردشگری و تفریحی شهر مشهد را تشکیل می‌ دهند.

از آب و هوای مطبوع آنها گرفته تا فرصت‌ های ماهیگیری و تفریحی، سد ها و دریاچه‌ های مشهد جایگاه ویژه‌ ای در سفرهای گردشگری دارند. در این مقدمه، قصد داریم به بررسی و معرفی برخی از بهترین سد ها و دریاچه های مشهد بپردازیم که هر ساله با استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان مواجه می‌ شوند.

بهترین سد ها و دریاچه های مشهد

1.ماهیگیری در سد فریمان

بر اساس نظرات افراد پس از ماهیگیری در سد فریمان، در سال 1388، این سد بسیار پرآب بوده و حتی امکان ماهیگیری در آب شیرجه وجود داشته است! اما از آن زمان به بعد، تعداد بازدیدکنندگان از سد فریمان و مناظر اطراف آن کاهش یافته است. در طی سال‌ های گذشته، با شروع فصل بهار و تابستان، باغ‌ ها و مناظر زیبای اطراف، بیشتر از خود سد فریمان، مورد توجه گردشگران و حتی ساکنان حومه مشهد قرار گرفته‌ اند.

بهترین سد ها و دریاچه های مشهد

سد فریمان سدی تاریخی در شهرستان فریمان است. این سد بر روی رودخانه فریمان در 11 کیلومتری فریمان و 70 کیلومتری جنوب شرقی مشهد احداث شده است. از آب این سد سه بخش تقی آباد، قلعه نو و لوشاب و کارخانه قند فریمان و شهر فریمان مشروب می‌ شوند.

سد فریمان مکان خوبی برای یک روز پرکار و پر صید است. این سد داری ماهی‌ های کپور و انواع ماهی‌ های دیگر است. ماهیگیران بسیاری با تهیه لنسر و طعمه خوب به آنجا می‌ روند و لحظاتی خوش را سپری می‌ کنند.

2.ماهیگیری در سد طرق مشهد

اگر ماهیگیری در سد فریمان را تجربه کرده باشید، احتمالا به دنبال یک سد دیگر برای ماهیگیری در شهر مشهد هستید. هر چه باشد، یک سفر کوتاه به خارج شهر برای کسب یک تجربه دوست‌ داشتنی در کنار دوستان یا خانواده به تمام مسیر طولانی که طی می‌ کنید، می‌ ارزد! از نظر موقعیت مکانی، بعد از گشت و گذار در کنار سد طرق در کمترین زمان می‌ توانید به سد باستانی و چاه طرق هم بروید. چون این سه جاذبه به هم نزدیک هستند و با انتخاب‌ تان، یک تیر و سه نشان زدید. 

طرق

سد طرق در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی مشهد، روی رودخانه طرق احداث شده و در سال 67 به پایان رسید. این سد به دلایل متعددی برای علاقه‌ مندان به ماهیگیری جلب توجه قرار می‌ گیرد. اولاً، نزدیکی آن به مشهد که باعث می‌ شود فاصله‌ ای تنها 20 کیلومتری با این شهر داشته باشد، باعث می‌ شود که به راحتی قابل دسترسی باشد. همچنین، مسیر مواصلاتی آن حتی در فصل زمستان نیز هموار است و این ویژگی کمیاب، سد طرق را به یک مقصد پرطرفدار برای ماهیگیری تبدیل کرده است.

3.ماهیگیری در دریاچه بزنگان

برخی از بازدیدکنندگان از دریاچه بزنگان در سرخس علاقه دارند که بدانند آیا این دریاچه هنوز هم ماهی دارد یا خیر. به طور کلی، در فصل تخم‌ ریزی ماهی‌ ها، مجوز ماهیگیری برای علاقمندان صادر نمی‌ شود. نظرات مختلفی درباره این جاذبه طبیعی وجود دارد؛ اما در حال حاضر، دریاچه بزنگان نسبت به گذشته کم‌ آب‌ تر است، به ویژه در فصل تابستان که بحران کم‌ آبی به شدت احساس می‌ شود.

غیر از کم آبی، باز هم دریاچه بزنگان بهانه‌ ی خوبی برای بیرون زدن از خانه است. چون مسیری که برای رفتن به آن طی می‌ کنید، تا حدودی مناسب است و آلاچیق هم دارد تا در برابر تابش نور خورشید بتوانید به راحتی استراحت کنید. با این حال، این دریاچه هنوز هم جایی برای رسیدگی از سوی مسئولان گردشگری دارد.

bazangan-mashhad

دریاچه بزنگان، یا به عبارت دیگر کل‌ بی‌ بی، یکی از دریاچه‌ های ویژه استان خراسان رضوی است. این دریاچه در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از مشهد و ۸۰ کیلومتری از شهرستان سرخس، در جنوب رشته‌ کوه‌ های هزار مسجد واقع شده است. وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتار است و عمیق‌ ترین نقطه آن به ۱۲ متر می‌ رسد. بزنگان در فصول مختلف سال، به عنوان محل تجمع پرندگان مهاجر و پرورش ماهی مشهور است.

دریاچه بزنگان، زیستگاه اصلی کپور معمولی (Cyprinus carpio) و قزل‌ آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) است و همچنین تعدادی از گونه‌ های بومی نیز در این دریاچه زیست می‌ کنند. در سال ۱۳۸۹، برای اولین بار، حدود ۱۰ هزار قطعه بچه ماهی سفید توسط شیلات در این دریاچه رهاسازی شدند. همچنین، مسابقات ماهیگیری نیز به صورت دوره‌ ای با نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست در این دریاچه برگزار می‌ شود.

4.ماهیگیری در سد کارده

سد کارده، با جاذبه‌ های بکر و مناظر دلنشینی که دارد، بیشتر از یک سد محسوب می‌ شود. این موضوع از نظرات افرادی که قبلاً در این مکان وقت گذاشته‌ اند، مشخص است. البته، اگر بخواهید ماهی‌ هایی که از این سد می‌ گیرید را سرخ کنید، باید خودتان چوب یا هیزم را برای این کار فراهم کنید. به نظر می‌ رسد که طبیعت سد کارده هم با تمام این کم‌ امکانات، می‌ خواهد با ما ارتباط برقرار کند و ما را از اشتیاق به آتش زدن در طبیعت، دور نگه دارد.

کارده

واقعیت این است که تا یکسال پیش، یعنی تیر ماه سال ۱۴۰۱، افراد می‌ توانستند ماهی بگیرند و از این تفریح کم‌ سروصدا لذت ببرند. اما وضعیت فعلی سد کارده برای ماهیگیری دقیقاً مشخص نیست و براساس تجربه می‌ توان گفت که بهار و پاییز شاید بهترین زمان‌ هایی باشند که لذت ماهیگیری را از دست ندهید!

5.ماهیگیری در سد تبارک قوچان

سد تبارک قوچان، یکی از سد های اطراف مشهد است که به لحاظ تمیزی و صفا برای بسیاری از بازدیدکنندگان جذابیت دارد. وقتی به اطراف این سد نزدیک می‌ شوید، احتمالاً با تابلو هایی مانند “شنا ممنوع” و “ماهیگیری ممنوع” مواجه می‌ شوید. اما اگر فصل تخم‌ ریزی ماهی‌ ها به پایان رسیده باشد، می‌ توانید به صید ماهی بپردازید. بنابراین، حتماً به این موضوع توجه کنید.

تبارک

در فصل خارج از زمان ماهیگیری، اگر تصمیم به سفر به سد تبارک قوچان دارید، ممکن است از سرگرمی ماهیگیری محروم شوید. اما همچنان، لذت از طبیعت بکر و آب و هوای خنک اطراف این سد را تجربه خواهید کرد.

سد تبارک قوچان در فاصله 21 کیلومتری شمال شرقی قوچان و در فاصله 1.8 کیلومتری پایین‌ دست روستای تبارک‌ آباد واقع شده است. این سد جزء سرشاخه‌ های رودخانه‌ های اترک محسوب می‌ شود.

6.سد شیروان یا دریاچه سد بارزو

اگر خواسته باشیم که از لحاظ زیبایی منظره و چشم‌ اندازی که سدهای اطراف مشهد دارند، به سد شیروان نمره بدهیم؛ بالاترین نمره به آن اختصاص دارد. اگر نظرات افراد را بخوانید و عکس‌ های این جاذبه‌ ها را ببینید، مطمئن‌ تر می‌ شوید که سد شیروان همان‌ جایی‌ ست که شما دنبالش بودید. برای مثال، برخی از کاربران اپلیکیشن‌ های نقش یاب بر این باور هستند که حتی این سد می‌ تواند کاربری‌ های بیشتری داشته باشد.

سد شیروان

سد شیروان در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان در استان خراسان شمالی واقع شده است. این سد به عنوان یک دریاچه بزرگ در نظر گرفته می‌ شود که هزاران قطعه ماهی و آبزیان در آن زندگی می‌ کنند. با کاهش حجم آب و بنابراین کاهش سطح اکسیژن، زندگی این آبزیان به خطر می‌ افتد. کاهش اکسیژن باعث استرس و فشار برای آبزیان می‌ شود و احتمال تلف شدن آن‌ ها افزایش می‌ یابد. به همین دلیل، مجوز صید ماهی در سد بارزو در شیروان صادر می‌ شود به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت آب و کاهش جمعیت آبزیان در مخزن این سد.

بهترین کوهستان های مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *