1 بهترین منطقه تفریحی چالیدره مشهد

فهرست مطالب

بهترین منطقه تفریحی چالیدره مشهد چالیدره یکی از مقاصد تفریحی محبوب در اطراف شهر مشهد واقع شده است، در منطقه طرقبه. این مجموعه دارای امکانات رفاهی و تفریحی متعددی است، از جمله قایق‌ سواری، ماهیگیری و رستوران، که باعث شده تا در سال‌ های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری مهم در این منطقه تبدیل شود. هر سال گردشگران زیادی برای بازدید از این مجموعه به طرقبه سفر می‌ کنند.

چالیدره با پوشش گیاهی فراوان، آب و هوای مطبوع و خنک، و وجود یک دریاچه زیبا، مکانی بسیار مناسب برای تفریح و استراحت پس از بازدید از جاهای دیدنی مشهد مانند حرم امام رضا (ع)، منطقه شاندیز و سرزمین موج‌ های خروشان است. در ادامه، با ما همراه باشید تا با تاریخچه و امکانات این مجموعه گردشگری آشنا شوید.

بهترین منطقه تفریحی چالیدره مشهد

چالیدره کجاست؟

بهترین منطقه تفریحی چالیدره مشهد

منطقه تفریحی و گردشگری چالیدره، یکی از جاذبه‌ های دیدنی استان خراسان رضوی است. این منطقه در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهر مشهد، در میان دو کوه واقع شده و برای رسیدن به آن باید حدود ۴۵ دقیقه رانندگی کنید. چالیدره در دره‌ ی همنام (کنار دره ارغوان و سایر دره‌ ها) در شهرستان طرقبه شاندیز، در غرب شهر طرقبه (دو کیلومتری) در میان ییلاق‌ های طرقبه واقع شده است. این مجموعه دارای مساحت ۱۶۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۱,۴۳۳ متر است. فاصله تهران تا چالیدره نیز حدوداً ۹۲۸ کیلومتر (۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه) است.

ساعات بازدید این منطقه هر روز از ساعت ۹ صبح تا دو بامداد است.

برای اطلاعات بیشتر می‌ توانید به اینستاگرام chalidareh@ مراجعه کنید یا با شماره تلفن ۰۹۳۰۴۰۰۴۰۰۲ تماس بگیرید.

مسیر دسترسی به چالیدره مشهد

اگر قصد دارید با خودروی شخصی سفر کنید، از شهر مشهد به میدان آزادی مراجعه کرده و از آنجا وارد اتوبان وکیل آباد شوید. سپس مسیر را به سمت غرب ادامه داده و تا انتهای اتوبان ادامه دهید تا به یک میدان بزرگ برسید. وارد خروجی سوم این میدان، یعنی بلوار امام رضا، و سپس کمربندی امام خمینی در طرقبه شوید. پس از آن، در میدان شهر طرقبه وارد جاده نغندر شده و پس از طی سه کیلومتر به منطقه چالیدره می‌رسید.

اگر قصد دارید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، گزینه‌ هایی مانند تاکسی‌ های بیرون شهری، تاکسی‌ های آنلاین و اتوبوس‌ های بین‌ شهری برای شما در دسترس هستند. اگر سوار اتوبوس بین‌ شهری شدید، در طرقبه پیاده شده و از طرقبه تا منطقه چالیدره تاکسی بگیرید. همچنین می‌ توانید با استفاده از مترو و خط یک خودتان را به وکیل آباد برسانید و از آنجا تاکسی بگیرید.

chalidarreh-tourist-complex3

ورود به منطقه چالیدره بدون هزینه است؛ اما اگر با خودرو وارد شوید، برای استفاده از پارکینگ باید هزینه‌ ای را پرداخت کنید. مجموعه گردشگری چالیدره در پشت کوه واقع شده است و برای دسترسی به آن می‌ توانید از پیاده‌ روی یا از طریق تله‌ سیژ و عبور از کوه‌ ها استفاده کنید.

اگر تصمیم به پیاده‌ روی از طریق پله‌ ها به چالیدره دارید، نیازی به پرداخت هزینه ندارید؛ اما اگر از تله‌ سیژ یا ترن کوهستان استفاده کنید، باید بلیط رفت و برگشت را تهیه کنید. در اطراف پله‌ های سنگی فضای سبزی وجود دارد و آلاچیق‌ها و نیمکت‌ ها برای استراحت وجود دارند. با این حال، مسیر پیاده‌ روی کمی طولانی است و برای افراد سالمند یا کودکان مناسب نیست. اگر نمی‌ خواهید به دره بروید، می‌ توانید در همان ورودی چالیدره از وسایل بازی استفاده کنید. برای خرید بلیط وسایل بازی به کیوسک‌ های مربوطه مراجعه کنید.

تفریحات آبی چالیدره

ماهیگیری

ماهی‌ های مختلفی به‌ خاطر جریان رودخانه در دریاچه چالیدره زندگی می‌ کنند؛ به همین دلیل ماهیگیری از محبوب‌ ترین فعالیت‌ های گردشگران در مجموعه گردشگری چالیدره است. امکانات ماهیگیری در این مجموعه فراهم است و شما می‌ توانید در طول روز یا شب، تجهیزات لازم را اجاره کنید. ماهیگیری ورزشی آرامش‌ بخش و مفرح است؛ پس اگر قبلا آن را امتحان نکرده‌ اید، در دریاچه چالیدره به سراغ آن بروید. توجه داشته باشید که هزینه اجاره تجهیزات ماهیگیری در طول روز و شب فرق می‌ کند.

fishing-rod

غواصی

بسیاری از افراد فکر می‌ کنند که غواصی ورزشی پیچیده است و نیاز به آموزش‌ های چندساله دارد؛ اما واقعیت این است که غالباً دوره‌ های غواصی بسیار طولانی نیستند و بیشتر از چند هفته طول نمی‌ کشند. برای غواصی در دریاچه چالیدره، نیازی به صرف زمان برای آموزش نیست. کافی است کمی ریسک‌ پذیری داشته باشید و به آنجا بروید تا مربی ماهر در همان محل به شما غواصی را آموزش دهد.

Diving-8-min

قایق‌ سواری

در دریاچه چالیدره گزینه‌های مختلفی برای قایق‌سواری در دسترس هستند که در میان آن‌ها می‌توان به قایق پارویی، قایق پدالی قو، قایق پدالی فولکسی، قایق پدالی خانوادگی، قایق پدالی کابین‌دار، قایق پدالی دوچرخه‌ای، قایق پدالی دوناتی موتوردار، قایق موتوری، قایق وی‌آی‌پی آبادیس و قایق کودکان اشاره کرد.

قایق پدالی برای افرادی مناسب است که به ورزش علاقه‌ مند هستند و توان بدنی کافی برای پدال زدن دارند. قایق پدالی در دریاچه چالیدره محدودیت زمانی ندارد. شما می‌ توانید بعد از صبحانه یک بلیط تهیه کنید و تا هروقت که خسته شوید روی آب بمانید.

قایق سواری

اگر پاهایتان به اندازه کافی قوی نیستند، می‌ توانید به سمت قایق‌ های پارویی روی آورید؛ این قایق‌ ها چالشی و هیجان‌ انگیز هستند و ممکن است توانایی‌ های دستان شما را به چالش بکشند. همچنین، قایق وی‌آی‌پی آبادیس در چالیدره، یک قایق ویژه است که توسط فردی دیگر هدایت می‌ شود و شما از مناظر زیبای اطراف به همراه دوستان یا خانواده لذت برده و تجربه‌ متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

لنج سواری

لنج‌ سواری یکی از فعالیت‌ های محبوب آبی در دریاچه چالیدره است. در این دریاچه، لنج‌ های تفریحی و لنج تایتانیک شما را به سفری به‌ یادماندنی در میان آب‌ های پاک و شفاف دریاچه می‌ برند. لنج تفریحی چالیدره نوعی قایق سرپوشیده است که سقف آن محافظت می‌ کند و از شما در برابر باران و تابش مستقیم نور خورشید و آفتاب‌ سوختگی محافظت می‌ کند.

لنج سواری

دیگر تفریحات آبی چالیدره

اسکی روی آب، شاتل و بنانا از دیگر تفریحات آبی مجموعه گردشگری چالیدره هستند.

امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره

ترن کوهستان

تله‌ کابین یا ترن کوهستان یکی از امکانات جذاب مجموعه گردشگری چالیدره است. این قطار کابلی شما را با کمال آرامش از سربالایی بالا می‌ برد و به دریاچه چالیدره می‌ رساند. سوار شدن بر ترن کوهستان تجربه‌ ای مفرح است و توصیه می‌ شود که هنگام سفر عکس‌ های زیبا بگیرید. ترن کوهستان با آرامش بسیار حرکت می‌ کند، بنابراین نیازی به نگرانی ندارید.

ترن کوهستانی

تله‌ سیژ

تله‌ سیژ نوعی تله کابین روباز است که به احتمال زیادی آن را در پیست‌ های اسکی زیاد دیده‌ اید. تله‌ سیژ کابین‌ هایی با صندلی‌ های  دو نفره است که به‌ صورت قطاروار پشت سر هم حرکت می‌ کنند. تله‌ سیژ مجموعه گردشگری چالیدره از بهترین تله سیژ های کشور است. تله‌ سیژ شما را به‌ راحتی به بالای کوه می‌ برد؛ آن هم در مسیری زیبا بر فراز دره‌ ای سرسبز و دریاچه‌ ای آبی که هرگز از یاد نخواهید برد.

تله سیژ

تله کابین

تله کابین چالیدره با محیط خانوادگی و جذاب، یکی دیگر از تفریحات این منطقه است. این تله کابین به طول ۲۷۰ متر با پوشش قسمتی از مسیر روی دریاچه، تجربه‌ ای به‌ یادماندنی را برای شما رقم خواهد زد.

ماساژ ماهی

ماساژ ماهی یکی دیگر از امکانات معروف مجموعه گردشگری چالیدره است. در این مرکز خدمات قابل تایید از نظر بهداشت و پزشک به مشتریان ارائه می‌شود؛ خدماتی که از مهم‌ترین فواید آن می‌توان به برطرف کردن بافت‌های مرده پوست و بالا بردن قدرت تمرکز و آرامش اشاره کرد.

fish-spa-therapy

نوعی ماهی به نام «گارای قرمز» (Red garra) یا «دکتر فیش» در حوضچه‌ های مرکز ماساژ ماهی چالیدره وجود دارد. این ماهی نوعی آنزیم خاص ترشح می‌ کند که سلول‌ های مرده پوست را از بین می‌ برد. مشتریان برای استفاده از فواید درمانی این ماهی پا یا قسمت‌ هایی از بدن که پوست مرده دارد را در حوضچه پر از «دکتر فیش» می‌ گذارند. ماهی ها پوست را می‌ مکند و با پاکسازی پوست معجزه می‌ کنند. حس مکیده شدن پوست برای شما فقط حس قلقلک دارد و نیازی نیست که نگران باشید.

بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ یا پرش از ارتفاع” یکی از تجربیات هیجان‌ انگیز در مجموعه گردشگری چالیدره است که برای افراد به دنبال تجربه‌ ی هیجان و آدرنالین مناسب است. در این مجموعه، شما با امکانات ایمنی کامل این ورزش جذاب را تجربه کرده و از ارتفاع به پایین پرش کنید. اما اگر مشکلات قلبی دارید، توصیه می‌ شود این تجربه را به دلیل ریسک‌ های مرتبط از لیست فعالیت‌ های خود حذف کنید و ریسک نپذیرید.

جامپینگ

زیپ لاین

زیپ لاین یکی از تجربیات جدید و محبوب در سراسر جهان است که به راحتی در هر جایی دسترسی پیدا نمی‌ کنید. در زیپ لاین چالیدره، شما می‌ توانید هیجان را با اطمینان از ایمنی کامل تجربه کنید. در این فعالیت، یک طناب از قله کوه تا سطح زمین کشیده می‌ شود و شما با بستن طناب به دور کمرتان از بالای کوه تا پایین به سرعت سقوط می‌ کنید.

بانجی جامپینگ

سافاری

مسیر سافاری چالیدره طرقبه، یک مسیر چهار کیلومتری پر از تپه‌ های بلند و کوتاه است که در سال‌ های اخیر بسیار محبوب شده است. در این تجربه، شما با استفاده از یک خودروی محافظت شده به مسیری خاص می‌روید که به شما اجازه می‌ دهد حیات وحش را مشاهده کنید. سافاری به عنوان یک فعالیت طبیعت‌ گردی ویژه با استفاده از خودروی ویژه، شناخته می‌ شود. البته هزینه این تجربه کمی گران‌تر از سایر تفریحات در چالیدره است.

سافاری

کارتینگ

کارتینگ مسابقه‌ ای سرعتی با ماشین‌ های کوچک است که در بخشی از مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره، راه‌ اندازی شده است. ماشین‌ های این مجموعه همه به‌ روز هستند و شما می‌ توانید با خیال راحت از ایمنی بالای آن‌ ها از یک مسابقه سرعت لذت ببرید.

کارتینگ

باگی سواری چالیدره

“باگی چهار چرخی”، یک وسیله موتوری است که به شکل ترکیبی از ماشین و موتور طراحی شده است. این وسیله سواری، یک تجربه تفریحی فوق‌ العاده برای گروه‌ های دوستانه است، به خصوص در مجموعه گردشگری چالیدره.

باگی سواری

موتور ATV

موتور ATV نوعی موتور چهار چرخ است که به احتمال زیاد آن را در موتور فروشی‌ ها یا فیلم‌ های سینمایی دیده‌ اید. ساختار این موتور به شکلی است که همه حتی بچه‌ ها نیز می‌ توانند سوار آن شوند. مسیر موتور سواری چالیدره سه کیلومتر است.

موتور AVT

زورب بال

زورب بال (توپ حبابی) به توپ‌ های دو لایه و بزرگی گفته می‌ شود که لایه وسط آن‌ ها هوا است و شباهت زیادی به مشماهای حباب‌ دار به طرح توپ (ضربه‌ گیر هایی که به دور وسایل نو می‌ کشند و در اسباب‌ کشی نیز از آن استفاده می‌ شود) دارد. زورب بال یک تفریح خارق‌ العاده است که در آن باید وارد این حباب‌ های به‌ شکل توپ شوید و سعی کنید آن را به حرکت دربیاورید. کنترل تعادل از مهم‌ ترین نکات این بازی است. زورب بال تفریحی مهیج و گروهی است که معمولا با مسابقه فوتبال ترکیب می‌ شود.

zorb-ball-kish

کشتی شناور با لنگری در آب

در اطراف دریاچه چالیدره، شاهد یک کشتی شناور هستید که به خشکی لنگر زده است. ظاهر بیرونی این کشتی بسیار جذاب است و شما را به داخل آن جلب می‌ کند. برای ورود به داخل کشتی شناور چالیدره، باید بلیط خریداری کنید. این کشتی دو طبقه است و دارای یک رستوران و یک کافی‌ شاپ است. منوی رستوران کشتی چالیدره متنوع است و شما می‌ توانید علاوه بر لذت بردن از انواع غذا و نوشیدنی، از اجرای موسیقی سنتی و زنده نیز لذت ببرید. این کشتی دارای ظرفیتی برای پذیرایی از ۲۰۰ نفر است و برای برگزاری جشن و مراسم، مکانی مناسب است.

کشتی شناور با لنگری در آب

دیگر امکانات مجموعه گردشگری چالیدره

پارکینگ مجموعه تفریحی چالیدره در پایین کوه با هزینه‌ ای اندک وجود دارد. این پارکینگ از طریق پله‌ ها به دریاچه متصل شده و امکان دسترسی راحت به سایر امکانات فراهم می‌ کند. امکانات دیگر این مجموعه شامل تونل وحشت، دوچرخه‌ سواری، پل معلق، ورزش راپل (پایین آمدن از ارتفاع با طناب)، زمین بازی کودکان، سوئیت‌ های اقامتی، مسجد و آلاچیق می‌ باشند. همچنین یکی از شهربازی‌ های مشهد نیز در این محل قرار دارد.

رستوران های چالیدره

رستوران چالی ۲

رستوران چالی دو مکانی مناسب برای استراحت و خوردن یک غذای خوشمزه در چالیدره است. دکور داخلی این رستوران که نیمی از آن روی آب قرار دارد، از چوب ساخته شده است و به شما حس آرامش می‌ دهد. در رستوران چالی دو می‌ توانید انواع غذاهای ایرانی و بین‌ المللی مانند کباب، دیزی و غیره را امتحان کنید. این رستوران دیوارهای شیشه‌ ای دارد و شما می‌ توانید در حین غذا خوردن از  طبیعت بکر دریاچه چالیدره نیز لذت ببرید.

white-house

برج گردان چالیدره 

اگر فکر می‌کند که برج گردان با کافی‌شاپ و رستوران را فقط در تهران می‌توان پیدا کرد، سخت در اشتباه هستید. برج گردان چالیدره اولین کافی‌شاپ گردان ایران است که تا ارتفاع ۴۰ متری بالا می‌رود. این برج مشهور با چشم‌اندازی بی‌نظیر مکانی فوق‌العاده برای دورهمی و برگزاری جشن تولد، سالگرد ازدواج و مراسم است.

کارکنان این کافی‌ شاپ در صورت هماهنگی برای شما گل‌ آرایی و میزآرایی نیز انجام می‌ دهند تا مطمئن شوند که خاطره بودن در این مکان را هیچ‌ وقت فراموش نمی‌کنید.

برج گردان مشهد

رستوران‌ ها و کافی‌ شاپ‌ های دیگر چالیدره

رستوران‌ کوهستان در فاز یک و لمکده و چایخانه چالیدره از دیگر مکان‌ هایی هستند که می‌ توانید برای خوردن غذا یا یک نوشیدنی در چالیدره به آن‌ ها سر بزنید.

اقامت در چالیدره

متل بام طرقبه 

متل بام طرقبه در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۷ به‌منظور ارتقای کیفیت خدمات مورد بازسازی قرار گرفت. این متل دارای ۱۲ باب اتاق و سوئیت است و در منطقه خوش آب و هوای طرقبه قرار دارد. قسمت‌های مختلف متل بام طرقبه پلکانی است؛ پس اگر افراد سالمند یا کودک خردسال به‌همراه دارید به این نکته توجه کنید.

متل بام طرقبه
  • فاصله از چالیدره: پنج کیلومتر (۱۲ دقیقه)
  • آدرس: مشهد، طرقبه، طرقدر، طرقدر ۱۶، بعد از ستاد رفاهی دارایی 

هتل سحاب طرقبه

هتل سه ستاره سحاب در سال ۱۳۸۰ افتتاح شده است. این هتل دو طبقه ۵۱ باب اتاق و سوئیت با امکانات رفاهی مناسب دارد. از جمله مزایای هتل سحاب می‌توان به محوطه وسیع و خوش آب و هوایی اشاره کرد که در تمام فصول سال با استقبال زیادی مواجه می‌شود و با چشم‌اندازی زیبا از کمپ‌های بهاری و تابستانی در مجاورت رودخانه قرار گرفته است.

  • فاصله از چالیدره: هفت کیلومتر (۱۵ دقیقه)
  • آدرس: مشهد، جاده طرقبه، کوچه امام زادگان یاسر و ناسر
هتل

هتل پارک حیات 

هتل بزرگ پارک حیات در دامنه رشته کوه بینالود و در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای طرقبه واقع شده است. این هتل دارای ۳۲۴ واحد اقامتی متشکل از آپارتمان‌ ها و سوئیت‌ های لوکس می‌ باشد. یکی از مزایای برجسته این هتل، دسترسی آسان به بند گلستان، ییلاقات و مراکز خرید طرقبه است. ساختمان هتل پارک حیات با مساحت ۳۱ هزار متر مربع و زیربنای ۲۵ هزار متر مربع در این منطقه احداث شده است.

تمامی اتاق‌ ها و واحدهای اقامتی هتل پارک حیات مجهز به سیستم‌ های کنترل دما، صوتی، تصویری، تلویزیون LCD، تلفن، اینترنت پرسرعت بی‌ سیم و دسترسی به شبکه‌ های خبری ماهواره‌ ای می‌ باشند. از جمله امکانات این هتل می‌ توان به سالن‌ های بزرگ و مجلل برای برگزاری جشن‌ ها، سمینارها، همایش‌ ها و نمایشگاه‌ های بین‌المللی، مرکز سلامت و تندرستی کامل، لابی شیک همراه با کافی‌ شاپ، فروشگاه‌ ها، گالری، فضای بازی کودکان و رستوران با منوی متنوعی از غذاهای ایرانی و بین‌المللی اشاره کرد.

  • فاصله از چالیدره: ۹ کیلومتر (۱۳ دقیقه)
  • آدرس: مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد، کیلومتر پنج طرقبه، امام خمینی یک، جنب پمپ بنزین گلستان
هتل

بهترین زمان بازدید از چالیدره

با آغاز فصل بهار، بارش باران در منطقه چالیدره آغاز می‌ شود. شهر طرقبه با اقلیم کوهستانی خود، در ابتدای فصل بهار هوا به نسبت سردتر است؛ اما با گذر زمان و نزدیک شدن به تابستان، هوا مطبوع‌ تر می‌ شود و باعث جذب بیشتر گردشگران به این منطقه می‌ شود. به طور کلی، بهترین زمان برای سفر به چالیدره نیمه اول سال است.

با شروع فصل پاییز، بارش باران در شهر طرقبه شروع می‌ شود و هوا با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمستان، به تدریج سردتر می‌ شود؛ اما علاقمندان به هوای سرد کوهستانی، در این زمان از سال به چالیدره سفر می‌ کنند. لازم به ذکر است که در فصل‌ های سرد سال، برخی از تفریحات آبی این مجموعه ممکن است در دسترس نباشند.

نکات مهم در سفر به چالیدره مشهد

  • در چالیدره امکان دارید پیک‌ نیک کنید. برای این کار، کافی است وسایل ضروری را با خود بیاورید و سایر وسایل مورد نیاز خود را از محل فراهم کنید.
  • مجموعه چالیدره این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید با پرداخت هزینه‌ های مشخص، از امکانات و تفریحات مختلف این مجموعه بهره‌مند شوید.
  • حتماً عکاسی را در چالیدره به‌ خصوص زمانی که سوار بر تله‌ سیژ یا ترن کوهستان می‌ شوید، به یاد نسازید. بند دوربین را به دور گردن خود ببندید تا از دستتان نرود. اگر علاقه‌مند به سلفی هستید، حتماً عکاسی را فراموش نکنید. اگر وسایل عکاسی ندارید، نگران نباشید؛ در طول مسیر عکاسانی حضور دارند که می‌ توانند عکس‌ های زیبا از شما بگیرند. همچنین، می‌ توانید در انتهای مسیر عکس دلخواه خود را انتخاب کنید تا آنها آن را برای شما چاپ کنند.
  • بخش‌ های مختلف تفریحی مجموعه چالیدره متعلق به بخش خصوصی است؛ بنابراین، هزینه تفریحات متغیر است و اعلام هزینه دقیق آن ممکن نیست. همچنین، توجه داشته باشید که برخی از تفریحات فصلی هستند و ممکن است در برخی از مواقع سال بسته باشند.
  • در سفر به چالیدره، به محیط زیست احترام بگذارید و روی زمین آشغال از خود بیرون نریزید؛ از جمله پوست میوه، ته سیگار، پلاستیک، بطری آب معدنی و غیره. همچنین، از روشن کردن آتش در زمان پیک‌ نیک خودداری کنید.
نکات سفر به چالیدره مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *