6 بهترین چشمه های آبگرم مشهد

فهرست مطالب

مشهد، شهری که در قلب ایران واقع شده و با تاریخچه‌ ای غنی و فرهنگی بسیار، یکی از مقاصد گردشگری مهم در کشور است. این شهر به دلیل وجود چشمه‌ ها و منابع آبی فراوان، جایگاه ویژه‌ ای در صنعت گردشگری دارد. چشمه‌ های گرمای طبیعت، با خواص درمانی و مناظر طبیعی زیبا، یکی از جاذبه‌ های استثنایی مشهد به‌ شمار می‌ روند. در این مقاله، به بررسی و معرفی بهترین چشمه‌ های مشهد، از نظر خواص آب و زیبایی طبیعی آنها، خواهیم پرداخت. همراه با ما باشید تا در سفری به دنیای طبیعت و آرامش، به دیدن بهترین چشمه های آبگرم مشهد برویم و از زیبایی و شفافیت آب آنها بهره‌ مند شویم.

بهترین چشمه های آبگرم مشهد

1.آب گرم شاهان گرماب مشهد

چشمه‌های مشهد دارای تنوع بسیاری هستند و آب گرم شاهان گرماب یکی از چشمه‌های آب گرم درمانی است که در روستای شاهان گرماب واقع شده و فاصله آن از مشهد 130 کیلومتر جنوب شرقی و از فریمان 58 کیلومتر است. در نزدیکی این چشمه، یک کتیبه وجود دارد که نشان می‌دهد بنای حمام این چشمه در سال 1087 میلادی به دستور شاه سلیمان صفوی، فرزند شاه عباس دوم احداث شده است.

آب گرم شاهان گرماب، همانطور که از نامش پیداست، یکی از نوعی آب‌ های گرم با خواص درمانی و قابلیت شرب در مشهد است که بدون رنگ و بو و سرشار از املاح معدنی می‌ باشد. این آب گرم از میان سنگ‌ های دوران دوم زمین‌ شناسی به‌ روز می‌ آید و دمای آن حدود 48 درجه سانتی‌ گراد است که در طول سال ثابت می‌ ماند.

در اطراف آن استخرهای آب گرم با سر پوشیدگی بهداشتی برای آقایان و بانوان احداث شده‌ اند. بسیاری از گردشگران برای استفاده از آب گرم درمانی به شهر فریمان و روستای شاهان گرماب سفر می‌ کنند. در صورتی که شما هم تور مشهد را رزرو کرده‌ اید، می‌ توانید اولویت خود را برای بازدید از این منبع طبیعی فوق‌ العاده قرار دهید.

بهترین چشمه های آبگرم مشهد

آیا می دانستید آب چشمه شاهان گرماب شفا بخش است؟ برخی بر این باور هستند که آب چشمه شاهان گرماب تاثیر شفا بخشی دارد و در بهبود بیماری هایی مانند درد استخوانی و بیماری های اعصاب موثر واقع می شود و به نوعی آب گرم درمانی به شمار می رود.

در نزدیکی این چشمه آبگرم مشهد، سوئیت هایی جهت اقامت و استراحت وجود دارد. توصیه ما این است در حال حاضر چشمه آب گرم درمانی شاهان گرماب باز است و خدمات ارائه می دهد.(اما به دلیل شرایط کرونا سعی کنید قبل از رفتن به آنجا از باز بودن مطلع شوید). بهترین زمان مراجعه و بازدید اغلب اواسط هفته است؛ چرا که اواخر هفته بسیار شلوغ و پر ازدحام خواهد شد.

2.چشمه گیلاس مشهد

این چشمه مشهد که به نام گلسب مشهور است در 48 کیلومتری شمال غربی مشهد در روستای چشمه گیلاس قرار دارد. این چشمه در اطراف خود، حوضچه‌های زیبایی را پدید آورده که از بکرترین طبیعت مشهد به شمار می‌رود. آب و هوای روستای چشمه گیلاس در فصل تابستان خنک است و این منطقه را به یکی از اماکن گردشگری فوق‌العاده تبدیل کرده است. قدمت چشمه گیلاس مشهد به دوران تیموریان باز می‌گردد و از نظر برخی افراد، در کنار این چشمه، یزد گرد پدر بهرام گور از اسب لگد می‌خورد، به زمین افتاده و می‌میرد.

فردوسی شاعر بزرگ نیز آرزو داشت آب این چشمه را به شهر زیبای توس برساند و گویا موفق به این کار نمی‌ شود، تا اینکه دخترش، آرزوی وی را برآورده می‌ کند و آب چشمه را به شهر توس می‌ رساند و این کار را وقف عام می‌ کند. خوشبختانه این چشمه اغلب پرآب است و هر زمان به شهر مشهد سفر کردید می‌ توانید از آن بازدید کنید. به دلیل استفاده بی‌ رویه و بهره‌ برداری بیش از حد، این چشمه آب کمتری دارد و در خطر می‌ باشد. چشمه گیلاس گلمکان مشهد میزبان گردشگران زیادی در تور مشهد است.

بهترین چشمه های آبگرم مشهد

آیا می دانستید چشمه گیلاس مشهد از بزرگترین چشمه های مشهد است؟ چشمه گیلاس، یکی از بزرگترین چشمه های مشهد است که دارای عمق 4 الی 5 متر است و هر ثانیه 230 لیتر آب می‌ دهد.

جاذبه های گردشگری نزدیک چشمه گیلاس مشهد: از جاهای دیدنی مشهد نزدیک این جاذبه دیدنی می توان به چمن زار روستای قهقهمه اشاره نمود. در این چمن زار یک قلعه تاریخی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. یکی دیگر از اماکن گردشگری مشهد نزدیک چشمه گیلاس، کوه عمارت است که می توانید از آن بازدید نمایید.

آدرس چشمه گیلاس مشهد: خراسان رضوی، مشهد، روستای چشمه گیلاس

مسیر رسیدن به چشمه گیلاس مشهد: جاده مشهد – قوچان، به سمت گلمکان سمت شرق جاده 

3.آبشار آبگرم کلات مشهد

آبگرم‌های اطراف مشهد با خاصیت آب درمانی، توجه هر گردشگری را به سوی خود جذب می‌کنند. در برخی از آبگرم‌های مشهد، امکانات رفاهی مناسب در نظر گرفته شده است. آبشار آبگرم کلات یکی دیگر از چشمه‌های مشهد است که به علت بزرگی و خروشان بودنش به عنوان آبشار خوانده می‌شود و در مسیر شهر کلات در روستای آبگرم واقع شده است. دمای آب این آبشار به 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ارتفاعش حدود 15 متر است. آب این آبشار به سمت حوضچه‌های رودخانه هدایت می‌شود. رطوبت و آب و هوای بسیار مناسب این منطقه، سبب شده فضای بکر و سرسبز در این اطراف پدید آید و به منطقه توریستی فوق‌العاده‌ای تبدیل شود.

بنابراین اگر شما هم دوست دارید در گرمای آفتاب در فصل تابستان از اتراق در منطقه‌ای دلنشین و پر از صدای طبیعت لذت ببرید، حتماً پس از بازدید از جاهای دیدنی مشهد به آبشار آبگرم کلات هم سر بزنید. سر این آبشار دو کیلومتر بالاتر قرار دارد و از حرارت بیشتری برخوردار است.

بهترین چشمه های آبگرم مشهد

بنابراین اگر شما هم کنجکاو هستید و دوست دارید سرچشمه را ببینید، به راحتی می‌ توانید آن را دنبال کنید و در دل طبیعت پیاده‌ روی کنید. از جاذبه‌ های گردشگری مشهد که نزدیک این آبشار قرار دارد می‌ توان به کاروانسرای شاه عباسی مربوط به عهد صفویان اشاره نمود که امروزه تنها بخش‌ هایی از آن باقی مانده اما از شکوه و صلابتش کاسته نشده است.

جاذبه‌ های نزدیک آبشار آبگرم کلات: کلات نادری از مشهورترین بخش‌ های مشهد است که اغلب مشهدی‌ ها نام آن را شنیده‌ اند. جاذبه‌ های گردشگری بسیاری در این بخش وجود دارند و از پیشینه تاریخی پرباری هم برخوردار هستند. از جمله این جاذبه‌ ها می‌ توان به کاخ خورشید، آبشار بابا رمضان، مسجد کبود گنبد، آبشار ارتکند، آبشار قره‌ سو، جنگل پسته خواجه، و خانه گبرها در سررود اشاره نمود. اگر شما هم تور مشهد را رزرو کردید، حتماً به جاذبه‌ های کلات نادری سری بزنید.

آدرس آبشار آبگرم کلات: مشهد، 75 کیلومتری جاده کلات، روستای آبگرم.

4.چشمه سبز گلمکان مشهد

یکی دیگر از بکرترین چشمه‌های مشهد، در نزدیکی روستای گلمکان قرار دارد و به “چشمه سبز گلمکان” معروف است. این چشمه دارای یک دریاچه فوق‌العاده زیبا و آرام است که برای اکثر گردشگرانی که به تور مشهد می‌آیند، آشنا است. چشمه سبز گلمکان از زیباترین جاهای دیدنی مشهد است که در رشته‌های بینالود جا خوش کرده و در فصل زمستان منظره‌ای رویایی پدید می‌آورد. این چشمه با وسعتی بزرگ که به 15 هکتار می‌رسد، از آب آن برای کشاورزی نیز استفاده می‌شود و در آن ماهی‌های زیبایی نیز زندگی می‌کنند.

بهترین چشمه های آبگرم مشهد

در شاهنامه از چشمه سبز مشهد به عنوان “چشمه سو” یاد شده است و اما بشنویم از شهرتش در زمان‌های قدیم! در قدیم، زرتشتیان آب این چشمه را مقدس می‌شمردند و در روایات، گفته شده که یزد گرد اول پادشاه ساسانی برای رفع بیماری خود به این محل آمده است. یکی دیگر از روایاتی که راجع به این محل گفته شده است: “آمدن سیل و بیرون‌ریختن طلا از دل آن” است. به هر حال، چشمه سبز گلمکان با همه زیبایی‌هایش از گردشگرانی که به مشهد می‌آیند، استقبال می‌کند و منظره‌های زیبایی به شما نمایش می‌دهد.

آدرس چشمه سبز گلمکان: 50 کیلومتری غرب مشهد.

5.آب گرم کریز کاشمر مشهد

چشمه‌ های آب گرم مشهد در واقع یکی از بهترین و زیباترین جاذبه‌ های دیدنی محسوب می‌ شوند و سهم زیادی در جذب گردشگر دارند. این چشمه‌ ها با داشتن رسوبات و ترکیبات شیمیایی فوق‌ العاده از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در مشهد نیز چشمه‌ های آب گرم متنوعی وجود دارد که به عنوان مقاصد گردشگری سلامت انتخاب می‌ شوند. اگر می‌ خواهید کمی دورتر از مرکز شهر مشهد به آب گرم درمانی بپردازید، می‌ توانید به سوی آب گرم کاریز کاشمر بروید. این چشمه با داشتن آب گرم و خاصیت درمانی برای بهبود بیماری‌ های پوستی و عضلانی مناسب است و در گویش محلی آب گرم کریز کاشمر خوانده می‌ شود.

بهترین چشمه های آبگرم مشهد

چشمه کاریز در نزدیکی جاده آسفالت کریز قرار دارد و در فاصله 15 کیلومتری شهر ریوش و با فاصله 3 کیلومتری روستای کریز واقع شده است. خاصیت درمانی این چشمه مشهد شهره عام است و کم کم در فصل بهار گردشگران را به سوی خود می‌ خواند. در اطراف چشمه کریز مشهد، دشت‌ های زیبا و دره‌ های عمیقی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. آب گرم کریز کاشمر از چشمه‌ های اطراف مشهد مناظر زیبا و آرامش را به شما هدیه می‌ دهد. اگر شما اهل روستا گردی باشید می‌ توانید مشغول قدم زدن در این روستا شوید و از نزدیک نظاره‌ گر زندگی روستاییان دلگرم کریز باشید.

6.چشمه آبگرم شهر کهنه قوچان مشهد

یکی دیگر از چشمه‌ های اطراف مشهد، چشمه آبگرم شهر کهنه در نزدیکی قوچان است. این چشمه در سال 618 قمری و در زمان فرمانروایی مغول، مورد حمله قرار گرفت و سال‌ ها بعد به دستور هلاکوخان آباد شد. چشمه آب گرم شهر کهنه خاصیت درمانی دارد و برای درمان انواع بیماری‌ های پوستی، عضلانی و… بسیار مفید و اثر بخش است. دمای آب این چشمه نسبتا بالاست و همین امر سبب گردشگران از نقاط مختلف به این منطقه شده است.

آدرس چشمه آبگرم شهر کهنه: 12 کیلومتری غرب قوچان، 6 کیلومتری امامزاده سلطان ابراهیم (ع)

آبگرم مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *