1 بهترین کلیسا در مشهد

فهرست مطالب

بهترین کلیسا در مشهد کلیسای مسروپ مقدس ، یک آثار دوره پهلوی است و در میدان دهم دی واقع شده است. این کلیسا در سال ۱۹۴۱ میلادی توسط جامعه ارمنی‌های ساکن در مشهد ساخته شد.

بهترین کلیسا در مشهد

کلیسا مسروپ مقدس مشهد دارای زیربنای ۳۰۰ متر مربع است و دو گنبد مخروطی شکل با صلیب‌های نصب شده بر روی آن دارد. در حیاط این کلیسا یک کتابخانه بزرگ قرار دارد که بیش از هزار جلد کتاب به زبان روسی و ارمنی را در اختیار دارد. متأسفانه به دلیل رطوبت موجود در دیوارها و کف کتابخانه، این کتب در معرض نابودی قرار دارند.

در بالای در ورودی نیز یک ناقوس متصل است که از اصفهان به مشهد منتقل شده است؛ این انتقال به دلیل تبعیت ارمنیان مشهد از خلیفه‌گری اصفهانی‌ها صورت گرفته است. پس از انقلاب اسلامی، ارمنیان مشهد به شهرهای دیگر از جمله اصفهان، تهران و تبریز مهاجرت کردند و کلیسا دیگر فعالیت‌های گروهی و عمده‌ای ندارد.

 

 

 

 

معماری بهترین کلیسا در مشهد

بهترین کلیسا در مشهد

پلان کلیسا بازیلیکا ستون‌دار به‌شکل مستطیل است و در جهت شرق به غرب قرار دارد؛ محراب آن در قسمت شرقی قرار گرفته است. نورگیرها بر روی دیوارهای شمالی و جنوبی آن قرار دارند. این کلیسا دارای زیرزمین با دریچه‌های متعدد به سمت خارج است که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان ساخته شده‌است. بنابراین، کف کلیسا از سطح محوطه اطراف بالاتر قرار دارد و ورود به داخل کلیسا از طریق پلکان‌هایی در جلوی ورودی غربی امکان‌پذیر است. برج ناقوس‌خانه در بالای این پلکان‌ها قرار دارد. سقف کلیسا به جز در قسمت محراب که بالای آن گنبد با نورگیرهای متعددی تعبیه شده است، با شیروانی پوشانده شده‌است. ساختمان‌های اداری و مدرسه ارمنی‌های مشهد در اطراف کلیسا واقع شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *