10 بهترین موزه های مشهد

فهرست مطالب

مشهد با داشتن تاریخ غنی و جاذبه‌ های فرهنگی متنوع، میزبان برخی از بهترین موزه‌ های ایران می‌ باشد. این شهر مقدس خراسان رضوی با وجود موزه‌ های متنوعی که در آن احداث شده‌ اند، به عنوان مقصدی محبوب برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و هنر شناخته می‌ شود. ما در ایجا بهترین موزه های مشهد را به شما معرفی میکنیم.

بهترین موزه های مشهد

1.موزه بزرگ خراسان

بهترین موزه های مشهد

در منطقه کوهسنگی مشهد و بلوار ناصر خسرو واقع شده است. این موزه یکی از سه موزه در منطقه مشهد است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی همچون بوستان کوهسنگی، فرهنگسرای علوم و نجوم، فرهنگسرای کودک و آینده، پارک بازی کودکان، پارکینگ غربی کوهسنگی و سرویس بهداشتی غربی کوهسنگی قرار دارد. این موزه با زیربنایی نزدیک به ۱۸,۰۰۰ متر مربع به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی برجسته در شهر مشهد شناخته می‌شود.

 

 

 

 

 

2.موزه‌های آستان قدس رضوی

بهترین موزه های مشهد

با دارا بودن گنجینه‌های ارزشمند از اشیاء تاریخی، هنرها، و صنایع دستی، یکی از بزرگ‌ترین و پرارزش‌ترین مجموعه‌های موزه‌ای در ایران به حساب می‌آیند. این موزه با معماری خاص، تزئینات زیبا، و داشتن آثار گرانبها، به عنوان یکی از مقامات گردشگری مهم در مشهد مقدس شناخته می‌شود و بازدیدکنندگان در اوقات مختلف از آن بهره‌مند می‌شوند. این مجموعه موزه حاوی آثار تاریخی ارزشمند و هدایای نفیس از زائران و عاشقان امام رضا (ع) می‌باشد که از سال ۱۳۱۶ در خزانه حرم رضوی نگهداری می‌شده‌اند. ساختمان مخصوص موزه آستان قدس رضوی در محل مجاورت سجاد گوهرشاد در سال ۱۳۲۴ احداث شد و این موزه آغاز به فعالیت نمود.

 

 

 

 

 

3.موزه مرکزی

بهترین موزه های مشهد

برای رسیدن به ساختمان موزه مرکزی، راهی حرم شوید، تشرف کنید و از فضای روحانی و آرامش لذت ببرید و در آخر وارد صحن کوثر شوید. موزه مرکزی آستان قدس یکی از اساسی‌ترین موزه‌های به نام حرم مطهر رضوی است که در صحن کوثر قرار دارد. هنگامی که وارد این موزه می‌شوید، چند ورودی در انتظار شماست که ورودی سمت راست به ساختمان موزه مرکزی اختصاص دارد. ساختمان موزه مرکزی دارای ۴ طبقه است که دارای زیرزمین، طبقه همکف، اول و دوم می‌شود. شما در این چهار طبقه می‌توانید از موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه‌هایی چون اسکناس، سکه، تمبر و اقلام پستی، آبزیان و… دیدار کنید.

 

 

 

 

4.موزه فرش

بهترین موزه های مشهد

فرش ایرانی نمونه‌ای ارزشمند و ارجمند از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی است. موزه فرش آستان قدس رضوی در گذشته در یک فضای کوچک احداث شده بود، اما در سال ۱۳۹۰ ساختمان جدید و مستقلی در نزدیکی موزه مرکزی آستان قدس رضوی و با سه طبقه به بهره‌برداری درآمد. در طبقه همکف این موزه، فرش‌ها و قالی‌های بافته شده در مناطق مختلف ایران و برخی قالی‌های پرده‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند. این قالی‌ها به دلیل ویژگی‌های چندگانه خود از جمله قدمت و دیرینگی، اصالت و ارزشمندی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

 

 

 

 

5.موزه قرآن

موزه قران

این گنجینه با ارزش در تاریخ ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۴ به عنوان اولین گنجینه تخصصی برای نمایش نسخه‌های خطی قرآن، مرقّعات و آثار هنری هنرمندان آستان قدس رضوی، در ساختمان شماره ۳ موزه آستان قدس رضوی گشایش یافت. این گنجینه بیش از هشتاد نسخه قرآن نفیس، جلد‌های لاکی، و تعدادی مرقعات از مجموعه آثار موجود در مخازن آستان قدس رضوی را به نمایش گذاشت.

 

 

 

 

 

6.موزه آیین‌های پهلوانی

بهترین موزه های مشهد

این موزه به منظور افتخارزادگی به پهلوانان و کشتی‌گیران پیشکسوت که دارای مقام‌های پهلوانی و هنرهای فردی هستند، اقامت دارد. این مجموعه سه بخش زورخانه، عیارخانه و نمایشگاه دارد. در زورخانه، پهلوانان اغلب ورزش‌های باستانی و دیگر فعالیت‌های وابسته را انجام می‌دهند و در نزدیکی آن، مکانی مناسب برای استراحت فراهم شده است. در برخی اوقات، مراسم آیینی و فرهنگی نیز از جمله گلریزان در این محل برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

7.موزه نان

بهترین موزه های مشهد

۱۲ موزه نان دیگر نیز در نقاط مختلف جهان وجود دارند، از جمله موزه نان سنت پترزبورگ و شهر تولا در روسیه، موزه نان برزیل، موزه نان شهر مایورکا اسپانیا، موزه نان لیتوانی و سوئیس، و چندین موزه نان در کشور فرانسه. در سال ۱۳۹۰، مشهد نیز موزه‌ای به نام “موزه نان” را افتتاح کرد. این موزه از جاذبه‌های دیدنی استان خراسان رضوی در مشهد است و در کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی واقع شده است. برای دسترسی به این مکان، پس از عبور از سه‌راه فردوسی، باید وارد کوچه شهید یزدی شده و با هماهنگی با نگهبانی داخل کارخانه گندم دشت وارد شوید.

 

 

 

 

 

 

8.موزه علوم زمین

بهترین موزه های مشهد

پارک موزه علوم زمین مشهد یکی از گوناگون‌ترین موزه‌های موجود در هر منطقه‌ای، به ویژه برای علاقه‌مندان به قسمت‌های زمین‌شناسی و محیط زیست است که در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ افتتاح شد. در خزانه‌ی این پارک موزه، بیش از ۲۰۰ هزار نمونه گردآوری شده که از این میزان، ۲۵۰۰ نمونه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

9.موزه آب

بهترین موزه های مشهد

موزه آب با هدف جمع‌آوری اطلاعات و مستندات فرهنگ سنتی آب و آبیاری در خراسان، حفظ، نگهداری و احیای میراث گذشتگان در بخش‌های مرتبط با آب در شهر مشهد شروع به کار کرد. در این موزه، سازه‌های آبی قدیمی استان مانند سد‌ها، قنات‌ها، آب‌انبارها، یخدان‌ها، پل‌بند‌ها، شیوه‌ی آبیاری سنتی و معرفی سیر پیشرفت صنعت آب برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است.

 

 

 

 

 

10.موزه توس

بهترین موزه های مشهد

موزه توس در سال ۱۳۶۱ در یکی از ساختمان‌های مجموعه ساخته شد و در آینده با تغییرات اساسی گسترش یافت. پژوهش‌های باستان‌شناسی که در آن‌اشیا و تصاویر کسب شده در کاوش‌های باستانی شهر قدیم توس را به نمایش عموم گذاشته‌اند. البته آثار به دست آمده از روستای پاژ (زادگاه فردوسی) نیشابور، خواف و گرگان نیز در این بخش هم وجود دارد. این موزه توسط هوشنگ سیحون معمار نابغه‌ی ایرانی در سال ۱۳۴۷ با هدف چایخانه سنتی و اجرای نقالی توسط نقالان شاهنامه طراحی شده است.

بنای موزه فردوسی مشهد در سال ۱۳۶۱ به دلیل احترام به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی توس، گرامیداشت فردوسی و همچنین ‌اشیای اهدایی و مشکوفه از شهر توس به موزه کنونی تبدیل شد. نمای بیرونی موزه توس بر اساس معنای اسطوره‌ای اشعار فردوسی و همچنین معماری دوره هخامنشی طراحی شده است. در داخل موزه توس نیز می‌توانید از یک نسخه‌ی خطی شاهنامه فردوسی، چندین کتیبه‌ی سنگی، یک نسخه از شاهنامه‌ سنغرایی و چهل چراغی عتیقه‌ای که در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار گرفته است را نیز تماشا کنید.

بهترین خانه های تاریخی در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *