قدیمی ترین حمام مشهد

فهرست مطالب

مشهد مقدس از زمان‌های گذشته دارای حمام‌های بسیار زیادی بوده است که به علاوه اهالی شهر، زائران و مجاوران حرم امام رضا (ع) نیز از این حمام‌ها بهره‌مند بودند. یکی از این حمام‌ها، حمام مهدی قلی بیک، مشهور به حمام شاه مشهد است.قدیمی ترین حمام مشهد یا حمام شاه در نزدیکی بازار بزرگ مشهد و نزدیک به حرم واقع شده است. این حمام در دوران صفویه ساخته شد و تا به امروز ادامه دارد. چند سالی است که این حمام با تغییر کاربری به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

قدیمی ترین حمام مشهد

این موزه جذاب دارای بخش‌های مختلفی است که هر قسمت شامل غرفه‌های مخصوصی برای نمایش آثار تاریخی مختلف است. بازدید از این موزه مردم‌شناسی، شما را به گذشته می‌برد و در درک فرهنگ، آداب و رسوم مردم آن زمان به شما کمک می‌کند. در ادامه، به معرفی غرفه‌های مختلف این موزه می‌پردازیم.

غرفه مرتبط با متعلقات حمام شاه مشهد

در طول سال ها، حمام شاه مشهد، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. در این غرفه، متعلقاتی که در طول مرمت از بنا حمام جدا شده اند، به نمایش گذاشته شده است. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
• ظروف سنگی
• کاشی های زیبای ازاره ای
• گلجام
• تنبوشه های سفالی

حمام شاه (4)

موزه مردم‌شناسی مشهد

برای تبدیل این حمام به یک موزه، از انواع فضاهای موجود در سربینه، گرمخانه، و چال حوض به عنوان غرفه‌های نمایش برای ارائه اشیا متعلق به حمام استفاده شده است. این اشیا شامل ظروف سنگی، سفالینه‌ها، نبوشه‌های سفالی، گلجام و کاشی‌های ازاره و کف حمام، وسایل استحمام مانند بادکش حجامت، کاسه، مجمعه، سنگ پا، صابون، لنگ و قطیفه، حنا، گل سرشور و …، وسایل آرایش مانند شانه چوبی، جعبه آینه، جعبه چوبی لاکی روغنی، سرمه دان، عطر دان و …، وسایل روشنایی مانند شمعدان برنجی، قندیل، فانوس دریایی، چراغ توری و …، سماورها، قوری‌ها، قهوه‌جوش‌ها، دوستکامی‌ها، پوشاک و منسوجات از جمله اشیایی هستند که در موزه مردم‌شناسی مشهد به نمایش گذاشته شده‌اند.

حمام شاه1

ساعات بازدید و بلیط حمام شاه مشهد

حمام شاه مشهد در تمام روزهای هفته باز است و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر برای بازدید عموم می‌پذیرد. در روزهای پنجشنبه، فعالیت موزه تا ساعت ۱۱:۳۰ صبح ادامه دارد. هزینه بلیط ورودی برای دیدن حمام شاه و موزه مردم‌شناسی مشهد در سال ۱۳۹۹، معادل ۱۰۰۰ تومان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *